När allt är som vanligt uppskattar man det som var annorlunda.

21 Sep

Sitter och ser över mina tidigare inlägg och inser att det faktiskt inte är en dröm. För bara några veckor sedan var jag ju i Mae Sot. Men när jag kollar på bilder och läser vad jag skrivit känns det ändå overkligt. Eller i alla fall så extremt långt borta. Alla som någon gång varit på resa eller har varit med om något som är långt ifrån den normala vardagen, vilket säkert är alla som läser det här, vet hur det är. När man är tillbaka i hemmet, vakna, jobba, plugga, äta, sova, vakna, jobba, plugga, äta sova. Helg. Och så börjar det om. Det där som var annorlunda, resan, upplevelsen, hamnar i skymundan. Blir ett minne blott.

Det är självklart inte BLOTT ett minne. Minnet är så mycket mer än blott. Det är en upplevelse, tusen känslor och allt jag lärt mig. Från och med då det sker, en del av den jag är. Och med lite distans till min tid i Mae Sot kan jag säga att det är en fantastisk del av mig.

Men att vara hemma är också fantastiskt. Det är ju att känna sig trygg. Att vara med den man vill vara med. Och det är den plats där man mest av allt kan uppskatta det som varit annorlunda. Nu är jag tillbaka i Sverige, i Stockholm. Jag har världens bästa jobb. En fantastisk person vid min sida. Vänner och familj ett litet steg närmare. Allt rullar på. Och likaledes kan jag uppskatta allt detta än mer efter en annorlunda upplevelse. Hoppas jag får fler sådana i livet.

Jag har fortfarande kvar att berätta om besöket i Nu Poe flyktingläger. Jag lovar, det kommer. I sinom tid. I sinom tid.

Leave a Reply

